אירועים

אירועים | פרסם כאן
 
 
 
 
חינה


מערכת
פורסם: 6/9/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית חינה

 חינה

טקס החינה, הנחגג בקרב בני עדות המזרח כמו גם העדה ההודית, עניינו ועיקרו הוא ברכת בני הזוג על דרכם החדשה בשפע רב של טוב, פוריות כמובן, והצלחה באופן כללי בחיים המשותפים.  

 

טקס החינה היהודי המסורתי נחגג בדרך כלל בהפרדה. נשים וגברים בנפרד.
אי אז הטקס היה הרבה יותר קרוב למנהגים המסורתיים והכלה וחברותיה היו חוגגות בנפרד, כמו החתן וחבריו שהיו חוגגים בנפרד.

היום טקס החינה דומה לכל אירוע אחר.

 

בעבר, במקור,טקס החינה היה נחגג ערב לפני החתונה, אז היתה טובלת הכלה עם חברותיה ומלוותיה במקווה. ואלו כמובן, היו מברכות אותה בפוריות. יש המתייחסים לחינה כאל מעין ערב אירוסין בין הזוג המתעתד להתחתן. משפחת הכלה בעצם יוזמת מעין מפגש היכרות עם משפחת החתן, אותה היא מארחת בסעודה. בערב זה מעניקות המשפחות של הזוג מתנות לבני הזוג, בעיקר תכישיטים מזהב וכמובן שאר איחולי מזל טוב, ילדים עושר ואושר. 

היום הטקס ברוב המקרים הוא עוד סיבה למסיבה בה מתקבצמים הקרובים ביותר לבני הזוג וחוגגים.

 

בטקסי חינה, כל עדה והמסורת שלה, נוהגת להחליף מספר תלבושות במהלך הערב, וכן גם האורחים נוטלים חלק בלבוש המסורתי והערב כולו מלא צבעוניות שירה וריקוד.

טקס הזהב

חינה נקראת גם טקס הזהב וזאת בשל המסורת, שחולשת כמעט אצל כל העדות, ליתן מתנות זהב ותכשיטים לחתן ולכלה.

 

טקס מריחת החינה

העיסה של החינה, צבעה סוג של ירוק, אבל הצבע שתשאיר על הגוף יהיה גוון אדום כלשהו. את העיסה מורחים על ידי החתן והכלה ומברכים אותם. לעיתים קרובות גם המשתתפים באירוע נוטלים חלק ומורחים על עצמם את העיסה. את העיסה מורחים בצורה עגולה על כפות ידי החתן והכלה כרמז לצורתו של מטבע כברכת שפע.

 

ישנן אינספור וריאציות של טקסי חינה כאשר הן משתנות מעדה לעדה בהתאם למיקומה הגיאוגרפי, ולכל עדה טקס חינה הייחודי רק לה.

 
המנהג המרוקאי לחינה הוא לערוך אותה יום לפני החתונה, כשאר חברותיה של הכלה מלוות אותה בדרכה אל המקווה בשירה ובריקוד מסורתי הן בעברית והן בערבית. במקווה אלו יהנו מעוגיות ושתייה שיביאו חברותיה של הכלה, ולמעשה הורי הכלה המארגנים את הטקס. כשיחזרו לביתה הערב ילווה במוזיקה מרוקאית שעניינה החינה והחתונה כמו גם בתלבושות המיוחדות הן לנשים והן לגברים.

 

טקס זה נהוג גם בקרב העדה הכורדית, העדה התימנית, העדה התוניסאית, העדה ההודית. העדה הפרסית, העדה העיראקית והעדה הטריפוליטאית.

 

 

בארץ קיימות חברות הפקה המתמחות בארגון טקסי חינה, ספקי שירותים הדואגים לכל צרכי הטקס ומקומות ייעודיים לעריכת טקס החינה. 

אירועים קטנים