אירועים

אירועים | פרסם כאן
 
 
 
 
מאמר בנושא הזמנות לבר מצווה


טל טשירה
פורסם: 3/22/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית הזמנות לבר מצווה

בר מצווה

בר מצווה הוא מן נקודת ציון מיוחדת שכל זכר חווה פעם אחת במהלך חייו כשהוא מגיע לגיל המיוחל שלוש עשרה וזה תאריך שמציין את הכניסה לעול מצוות ואת הכניסה לעולם המבוגרים. בר מצווה שונה מבת מצווה בהרבה בחינות ויש אומרים שזה גם יותר רציני מבת מצווה, האמת שיש בזה משהו אבל זה נובע בכלל מכל ההבדלים בין ההתייחסות לנשים וההתיחסות לגברים בהלכה היהודית.

כשמלמדים בנות על בת מצווה מלמדים אותן על הפרשת חלה, על הדלקת נר של שבת, אפילו על נידה לא מלמדים אותן כי הן עדיין לא בגיל בשביל לדבר על הדברים האלה אבל כאן מסתיים החינוך הייחודי לבנות מצווה, לעומ בר מצווה שכבר שנה מראש מתחילים ללמד את הבנים קריאה בתורה וכבר מכינים אותם לפני כן שיש להם את הכוח להשלים מניין ולהיות חזנים במנין ושיש עליהם אחריות של הנחת תפילין כל בוקר ועוד דברים שבכלל לא נכנסים אליהם עם בנות מצווה, אבל ככה זה בר מצווה וככה זו ההלכה היהודית.

בכלל ההלכה היהודית היא שנויה במחלוקת כשמדובר על ההבדלים בין נשים וגברים וברור שזה יתחיל בגיל בר מצווה בת מצווה. אם מסתכלים על זה זה נראה מאוד שטחי כי זה נראה כאילו לגברים יש את כל האחריות החברתית, כאילו גברים נחשבים יותר בעיני ההלכה כי יש להם יותר מחויבויות לעומת הנשים שהמחויבות שלהן מסתכמת בניהול בית. בעולם שלנו היום זה באמת נראה מאוד חסר שוויוניות ובאמת קצת שובניסטי אבל זה לא בדיוק ככה כי אנחנו לא מסתכלים על זה נכון. אולי באמת כשתקנו חכמינו את בר מצווה זה היה לפני כמה מאות שנים ומאד עברו הרבה מים בירדן ועוד כמה נחלים כבר התייבשו אבל עדיין יש לזה משמעות שאנחנו מתעקשים לא לקלוט בעולם שלנו.

אין מה לעשות, גברים ונשים הם שונים, נוצרנו עוד מימי בראשית בצורה אחרת ואנחנו פשוט אחרים, אין בכלל מקום להשוואה, יש לנו תכונות שונות לטוב ולרע ויש לנו גם תפקידים שונים שמתאימים לתכונות שלנו, לכל זה יש התאמה בעולם התורה וההלכה ולכן יש לשינויים גם ביטוי הלכתי. ברגע שנפסיק להשוות בצורה לא נכונה נראה שזה בעצם בסדר. נשים מאוד אוהבות מטבען לבכות על כך שהן המקופחות אבל במקרה הזה זה ממש מיותר, אפילו להיפך, רק בימינו הבית הפך להיות כל כך שולי ולכן אנחנו נראים כמו שאנחנו נראים, לכן גם החינוך שלנו נראה ככה, החשיבות של אישה השתנתה וחבל שכך. נכון שחגיגת בר מצווה נראית הרבה יותר מרשימה ויש הרבה יותר דברים שעושים בחגיגת בר מצווה כמו למשל הנחת תפילין בכותל, שבת בר מצווה וקריאה בתורה בבית כנסת ויש גם כאלה שמוסיפים את האירוע הגדול באולם בשביל לציין בר מצווה אבל זה לא העיקר.

אירועים קטנים