אירועים

אירועים | פרסם כאן
 
 
 
 
רבנים

בחירת רבנים לפני שמתחתנים צריך למצוא, מבין הרבנים האפשריים, את זה שייבצע את טקס הנישואין, על כל השלבים שקודמים לו. ישנם רבנים רבים, אשר מאושרים על ידי רשם הנישואין ויכולים לבצע את טקס הנישואין, וכך לחבר אתם, הארוס והארוסה, לכדי ברית נצחית, המוכרת בדת ובדין. החתונה היא נקודת שיא בחייו של כל זוג, אולי הפעם הראשונה בחייכם המשותפים, שנקודת השיא שלכם היא זהה ונחווית בצורה עוצמתית יחדיו. עד אותו רגע, כל אחת מכם חי חיים נפרדים, נהנה מהצלחות וכישלונות בפן האישי, ובמקרה הטוב, נתמך על ידיד השני, אך מאותו רגע, שבו אתם באים לפני אחד מבין הרבנים האפשריים בברית נישואין, אתם כבר לא יחידים, אלא מעין ישות אחת, שנולדת לעולם ברגע הגדול והמיוחד הזה, בשיא טקס החתונה, מול זה מבין הרבנים, בו בחרתם לנהל את הטקס. ישנם רבנים רבים ושונים וכאשר נכנסים אל עובי


הדס
פורסם: 11/11/2010

מאמר זה שייך לקטגוריית רבנים

רבנים בחתונות חילוניות

רובנו, החילונים, לא יודעים הרבה על הדת והמנהגים ומרגישים עצמנו יהודים במגוון משמעויות שאינן דווקא קשורות לחוקים ולמצוות. אפשר לומר שככל שעובר הזמן, הפער בין החילונים לדתיים גדל, בעיקר בגלל שכשחילונים, אנחנו חוקרים עוד ועוד מהעולם החדש וההתפתחויות הרבות בו, בעוד הדת נשארת כפי שהייתה תמיד, ולעיתים השקפת העולם שמתוארת בה, כבר לא מתאימה לאיך שאנחנו רואים את המציאות, בגלל התמורות שחלו בנו עם הזמן.

כל זה לא משנה את העובדה שרבים מאיתנו עדיין רוצים את הקשר למסורת ביום החתונה שלנו ובוחרים להזמין רבנים לקיים את הטקס, כדת וכדין. עד כמה שהניתוק נראה לעין מבחינות שונות, בין החילונים לדת, למעשה, בתוך תוכנו, זה לא השפיע על התפיסה שלנו כיהודים, רק שינה את הביטוי שלה במספר פנים, אבל עצם העובדה שביום החשוב בחיינו, יום חתונתנו, אנחנו בוחרים להזמין רבנים אל תוך השמחה, משמעה שהדת לא משנית כמו שהיא נראית בחיינו.

רבנים מעבירים את הטקס ובעצם מכריזים על החתן והכלה כבעל ואישה, בהתאם למסורת, וההתרגשות גדולה. היינו מצפים שלא תהיה כזו התרגשות מדבריהם של רבנים, היות ואלה אינם מרכיב חשוב או רלוונטי כלל לחיי היומיום שלנו החילונים, אבל זה לא כך. ברגע שקולם של הרבנים נשמע, תחת החופה, ההתרגשות בקרב הקהל ובקרב הזוג מתעצמת מאוד, והחיבור לדת הוא הגלוי ביותר שיכול היה להיות אי פעם. אתם בחרתם דווקא ביום החשוב הזה, היום שפותח את חייכם הזוגיים כבעל ואישה, להכניס, דרך הרבנים, את הדת, שלכאורה נראית רחוקה מליבכם אלפי מיילים, אבל למעשה קרובה כל כך.

יש לטקס הדתי חשיבות רבה דווקא בגלל הניתוק שנראה בין החיים שלנו לדת, והחשיבות היא בכך שאנחנו לא נותנים לדת לגווע, אלא אנחנו בוחרים בעצמנו מה זה אומר להיות יהודיים. הדת היא חלק מחיינו גם בלי שנאמר זאת או נעסוק בה יומיום ועצם הכנסתה אל תוך היום החשוב בחיינו, דרך הרבנים שמעבירים את הטקס, אנחנו חושפים את החשיבות שלה לכלל.

קשה לדמיין חתונה בלי רבנים. יכול להיות שכבר נכחתם בחתונות בלי רבנים, אבל האם התחושה הייתה טובה? מוזר מחשבתית להיות בחתונות יהודיות אשר לא כוללת רבנים, כאילו חסר אלמנט מאוד בסיסי וחשוב בכל הטקס, ואי – הימצאותם של הרבנים הופך את הטקס לכמעט חסר טעם. אולי מדובר פה בגוזמה, אחרי הכל, מדובר פה בטקס של הכרזת אהבה וחיים משותפים בין שני אנשים ולא חייב להיות כאן קשר לדת כדי שהחוזה הזה בין בני הזוג יהיה בעל משמעות, אבל מבחינה רגשית, אנחנו יודעים שכשהרבנים לא שם, הטקס פחות חזק, פחו אמוציונאלי, פחות שלם.

אירועים קטנים